De macht van marketplaces

De macht van de marketplaces is enorm. Consumenten kopen grenzenloos en genieten van de service die marketplaces bieden. Een enorm aanbod gecombineerd met GEMAK, dat is wat marketplaces zo succesvol maakt. In alle landen zien we min of meer dezelfde ontwikkelingen. Een teruggang van stenen retail en een sterke opkomst van de marketplaces.

Hieronder zie je de aandelen van Amazon in de VS, Duitsland en een mogelijk aandeel straks in ons land. Een miljardje of 3 tot 4 aan omzet moet er wel inzitten en die gaat ergens vanaf. Én vloeit hoofdzakelijk naar buitenlandse verkopers. Retail Nederland wordt daar niet vrolijk van. Merken overigens ook niet, dat lees je hier op onze blog op Fankwatching. 

Marktaandeel Amazon

Amazon neemt absurde vormen aan, bijna 500 logistieke centra in de wereld, 90 miljoen Prime klanten in Amerika, 20 miljoen Duitsers met een Prime abonnement, same day en zelfs 1 hour delivery en 42% marktaandeel in de VS. De volgende tien, waaronder Macy's, Walmart, BestBuy, Apple komen niet verder dan 25%. Elf bedrijven domineren met twee/derde aan marktaandeel. De rest wordt verdeeld over miljoenen andere webshops.

In Azie is Alibaba de ongekroonde koning, dat lees je in de 2e alinea hieronder. Ali komt er ook in Europa aan, de 'Silk route' trein rijdt al naar Londen. TaoBao is in ons land al actief. In Bulgarije is het concern van plan een Europees distributiecentrum te openen. Met Alipay in Europa betalen is al eenvoudig voor Chinezen, WeChat mengt er zich nu ook in.

In Europa is het in marktdominantie al niet veel anders, hieronder zie je de chart van zes fashion spelers. Deze realiseren een omzet van 11 miljard euro, net zo veel als de omzet van fashion in ons land.

6 marketplaces met 11 miljard euro omzet in 2016

Wereldwijd is het beeld hetzelfde, per land domineren 2 tot 3 spelers de markt. In ons land Bol, Coolblue en Wehkamp, in Duitsland Amazon, de Otto Group en Zalando, in China Tmall van Alibaba, JD.com en Tencent. De business modellen verschillen fors, van marktplaats tot inkoopgedreven organisaties tot marketplaces die steeds meer private label opzetten. Hier zie je hoe je kunt aanmonsteren op marketplaces. En op deze pagina zie je private label van marketplaces.

Ieder land kent 2 tot 3 topspelers

Het gros van de marketplaces blinkt uit in service, snelle leveringen, makkelijke check out procedures en vergeet vooral niet de grootste kracht. Ze weten alles van hun klanten en daar waar de stenen retailer zijn klant via de loyalty card herkent bij het afrekenen ziet de marketplace bij binnenkomst wie de klant is en past daar via customercentric-marketing en kunstmatige intelligentie de pagina's op aan. Daar kan retail nog veel van leren. 

Alibaba is wereldwijd het concern dat het verst is gevorderd in de combi van bricks en clicks. Er loopt een program waar minstens één miljoen kleine retailers aan TMall worden gekoppeld. En komend voorjaar opent het concern in Hangzhou een heus winkelcentrum van vijf etages onder de naam 'More Mall'. De Hema - een supermarktconcept met volledige smartphone integratie - is al in 13 steden live.