Marketplaces

Retail verandert historisch gezien iedere 50 jaar. Vandaag de dag gaat het echter wel heel snel. Stenen retail heeft het niet makkelijk. Zonder dat veel mensen het door hebben rollen marketplaces als Amazon, Alibaba en Zalando de halve wereld op. Het zijn technologiebedrijven die alles van de klant weten.

En het einde is nog lang niet in zicht. 9 van de 10 Amerikanen en Engelsen kopen bij Amazon, 37% bezoekt minder winkels, 45% van de Duitsers gebruikt Amazon als zoekmachine voor producten. In de onderstaande PWC video zie je hoe marketpaces de retail ontwrichten.

Alibaba is een hoofdstuk apart, Singles day in 2018 met 25 miljard dollar omzet en 60 pop up stores. De Chinezen zijn verder dan de Amerikanen met mobiel betalen en de integratie van bricks en clics. Lees je in de volgende alinea.

Alibaba biedt de retailer inkoopmogelijkheden direct bij de fabrikant, coördineert bricks&clics en opent in Q1 2018 een eigen winkelcentrum. Op deze pagina zie je de Hema van Alibaba, de 4 minuten video toont de voorsprong van het concern op het Westen. En Ali komt er ook in Europa aan, daar laten deze beide artikelen geen onduidelijkheid over bestaan.

Marketplace wordt retailer, retailer wordt marketplace. Grenzen vervagen, symbiose is in ontwikkeling. Zalando koopt winkelketens. Amazon wordt retailer door bookstores te openen en Whole Foods te kopen. In 1 klap 450 winkels erbij, vanzelfsprekend volledig in de marketplace geïntegreerd. LaRedoute is retailer en stelt zijn webstore open als marketplace. Het is blurring in distributiemodellen. Click, reserve, collect en return wordt in de komende jaren gemeengoed.

Er onstaan gemaksconcepten waar de consument via de smartphone koopt, de bestelde waar op een door haar gewenste plaats en tijdstip laat leveren. Retourneren kan eenvoudig via een DHL parcelshop, een Amazon pick up point, een PostNL retourpunt, of andere retourlocaties. Waar het artikel wordt gekocht maakt niet meer uit, waarnaar je het terugstuurt of terugbrengt ook niet meer. Gemak en topservice voor de klant, daar groeien we naar toe.

Grote merken ontkomen niet aan presence op Amazon, hier zie je een voorbeeld van Fendi. Een polo met €150 korting op de adviesprijs. Of Fendi daar blij mee is is onbekend. Amazon is nu al de grootste modeverkoper in Amerika, lees je hier. Of Europa volgt? Sylvie gelooft er wel in. Ook Gucci is 'gewoon' met een winkel op Tmall van Alibaba in China te koop. Scan de QR code rechtsonderin en je wordt naar de mobiele webstore geleid.

Filialisering op marketplaces

Deichmann, Hugo Boss, Inditex
De moeder van van Haren, Deichmann is met een filiaal op eBay gestart, zie je hier. Uiteindelijk is eBay net als Amazon en Zalando gewoon een voetgangerszone met traffic, ditmaal een virtuele. En je betaalt er ook huur, personeelskosten en gas, water, licht. Alleen de benaming van de kosten is ietsjes anders. En je krijgt een veelheid aan informatie via uitgebreide KPI rapportages. Hugo Boss heeft filialen op Amazon. En het Inditex merk Oysho op Zalando. Dat retailer ook tot marketplace verwordt zie je o.a. bij LaRedoute in Frankrijk. Wij kennen de weg naar deze markeptlaces.

Amazon en Zalando zijn sterk in eigen labels
Amazon heeft al private label in food, fashion, schoenen en bodyfashion. Zalando biedt al 18 eigen merken en verwacht daarmee volgend jaar 1 miljard omzet te gaan maken. Een gevaarlijke ontwikkeling voor retail, het concern ziet alles, klik-surf-koopgedrag. Weet alles van haar klant én ziet ook nog eens wat goed wordt verkocht. En verkoopt deze labels ook op Amazon, Otto dochters en andere marketplaces. Hieronder zie je de 18 Zalando labels. Lees hier meer over het gevaar van de private labels op onze blog op Retailtrends.

Ook nieuwe auto's, diensten en food bestel je via de marketplaces