Private label van marketplaces

Private label is niet meer weg te denken uit de retail. Het wordt toegepast in veel marktsegmenten, zoals supermarkten, cosmetica, mode, schoenen en bouwmarkten. Consumenten zien het onderscheid tussen private label en merken bijna niet meer. Het wapen wordt door de retailers dan ook ingezet als alternatief voor de A-merken. Private label heeft belangrijke voordelen: de prijs is lager, de kwaliteit is vergelijkbaar en de marges zijn hoger. Dat geldt voor alle segmenten. 

Hierboven zie je voorbeelden van Amazon en Zalando. Alle grote retailers en marketplaces als Walmart, Wehkamp, Asos, de Otto Group zetten het private label wapen in. Als je onze blog op Retailtrends leest zie je dat het een werkelijke bedreiging voor retail is.

Een korte rondleiding, Iris&Lily van Amazon, Find van Amazon, de private labels van Zalando, ASOS White, Wehkamps own, John Lewis Modern Rarity, Edited van de Otto Group en hier zie je twee nieuwe sportmerken van Amazon en als je op die pagina iets naar beneden scrollt zie je alle private label marken van de tech gigant. P&C Duitsland doet ook goed mee in private label, het bedrijf scoort 1/3 van haar 1.4 miljard omzet via eigen labels.

Aldisering van de mode
De - vooral jonge - consument hecht steeds minder waarde aan het merk, tenzij het een gewild A-merk is. Het product staat op de voorgrond. Voor een kwart van de prijs koop je onder de Aldi vlag vergelijkbare merkkleding of een identiek paar merkschoenen. Of kijk naar Lidl met Heidi Klum mode voor lage prijzen, de tweede collectie wordt in Q4 al weer gelanceerd. 

Lidl heeft ondertussen eigen merklijnen in de kleding en schoenen opgezet onder merknamen als Lupilu voor baby en kids, Esmara voor dames, Livergy voor heren, Crivit voor sport en Silvercrest voor keukenspullen. Uitstekende kwaliteiten tegen zeer lage prijzen. Fitness en wintersportartikelen vind je er voor prijzen waar de regulaire sportwinkel in geen velden of wegen aan kan tippen. En met kwaliteit waarvoor topmerken zich niet hoeven te schamen.

De consument omarmt private label, voor de minder grote merken is het echter wel een forse bedreiging, net als in de food zullen veel B-merken het loodje leggen. Dat lees je uitvoerig op onze blog bij Frankwatching.