Voor merk en retailer

Multichannel als elfkanalenmodel benoemd

Multichannel betekent voor de consument dat zij de keuze heeft uit twee kanalen: winkels en internet. De retailer kan de consument ondertussen via meerdere kanalen bedienen; naast zijn winkel kan de eigen webshop, sociale media, Google Shopping, de prijsvergelijker en de verschillende marketplaces een optie zijn. Voor producent en merk ligt dat anders. Voor hen zijn er elf kanaaltypen, wij hebben ze overzichtelijk benoemd. Ieder kanaaltype kent meerdere kanalen en vraagt een eigen aanpak, dat maakt de nieuwe wereld ook zo uitdagend.

Het begint bij de vastlegging van de kanaaltypen, dan de verkopende partijen per kanaaltype, de keuzes uit de verschillende businessmodellen, wel of geen gecontroleerde distributie in assortiment en consumentenprijs, worden de kanalen vanuit wholesale of juist vanuit de eigen retailafdeling aangevlogen én de keuze in welke landen verkocht gaat worden. Eerst de omringende landen, daaarna Europabreed en later mondiaal? Step by step verdient meestal de voorkeur. B2B en B2C wordt gemixt in een B2B2C aanpak waarin het van groot belang is dat de interne organisatie en de systemen op elkaar afgestemd zijn. 11 kanaaltypen, 4 businessmodellen, op 3 locaties voorraad, 5 landen, dat zijn hon - der - den variabelen die tot een wirwar leiden. Krijg grip op de merkbeleving in de customer journey, voorkom AUW, creëer WOW. 

Platform

Het meerkanalenmodel vraagt een nieuwe en moderne manier van samenwerken tussen leverancier en retailer. Het oude model van klassiek inkopen via wholesale is op z’n retour. Digital 'stormt' de winkel binnen en 'delen' wordt de nieuwe norm. Delen van voorraden, delen van verkoop-en voorraadinformatie, delen van marges, delen van marketingcampagnes en delen van kennis. En zo voorkom je dubbele kosten.

Producent, merk en retailer hebben via het platform toegang tot alle kanaaltypen van het elfkanalenmodel. Een identiek model als de marketplaces hanteren. Alle partners worden via 1 model geconnect, hier zie je de Prezi. Realtime en het functioneert onafhankelijk van ERP systemen, kassasystemen en file formats. In verschillende onderdelen live en proven bij meer dan 250 bedrijven.

Amerika is de voorloper van Europa

Amazon heeft in Amerika in z'n eentje ruim 40% marktaandeel, de top 10 retailers realiseren een aandeel van 25%.  Zo zie je dat 11 marketplaces 2/3 van de markt beheersen. Denk nu niet dat het bij ons anders loopt, ook in Europa is Amazon hard op weg de markt te domineren. In ieder land zie je twee tot drie topspelers, in ons land zijn dat Bol, Coolblue en Wehkamp. In Duitsland Amazon, Otto en Zalando, deze drie maken meer omzet dan de volgende 97, over de daaropvolgende 10.000 zullen we het dan maar niet meer hebben.

Marketplaces zijn een fact of life, veel van dit soort bezoekerskampioenen bieden samenwerkingsmodellen via partnerprogramma's. Daar succesvol verkopen is een aparte tak van sport. Het vraagt kennis van de bedrijfsmodellen, een gedegen voorbereiding, intern de juiste mensen, passende systemen en een aantal professionele externe partners.