De aandeelpercentages

Het aandeel van digitaal lag in 2016 op 26 procent en zal naar verwachting van banken en grote onderzoeksbureaus naar 50 procent groeien. Met andere woorden, de helft van de aankopen wordt digitaal gedaan. Veel gemeenten ondersteunen het concept bruisende binnensteden van VNO-NCW en MKB-Nederland   waarin over herinrichting van de binnensteden wordt nagedacht. Hieronder zie je dat Nederland bij de top drie van het hoogste aantal retail vierkante meters per hoofd van de bevolking van Europa scoort. Niet onlogisch dat onze vaderlandse retail het mede hierdoor extra moeilijk heeft.

Bezoek aan winkelgebieden neemt af, dat zie je in de ABN chart linksonder. Ook het aantal non-food winkels neemt in het laatatse decennium af, CBS/ING geven aan dat er nog ruim 69.000 winkels in ons land zijn. 33% van de schoenen-, 26% van de speelgoed- en 21% van de elektronicawinkels zijn in de afgelopen jaren verdwenen. Het aantal webwinkels steeg van 14.000 naar bijna 50.000.

Fashion verslaat boeken en elektronica volgens het Europese onderzoek van Kantar TNS - DPD van september 2017. E-commerce in non-food is een volwassen markt. In categorieën als elektronica, speelgoed en fashion is online goed voor een marktaandeel van 30 tot 40%. De besteding in retail groeit met zo'n 3 procent, deze groei wordt vooral veroorzaakt door de omzettoename van de webshops. Zie ING chart rechtsonder.

On- en offline groeit naadloos naar elkaar toe. E-commerce is over, ik spreek liever over een digitaal distributiemodel. Van de 11 kanalen zijn 8 kanalen digitaal. De 3 stenen kanalen worden uiteindelijk ook digitaal aangestuurd waardoor het voor de professionele spelers onontkoombaar wordt de organisatie opnieuw in te richten. Silo's in managementlagen en software systemen zullen verdwijnen. Winkels worden online stores in een fysieke omgeving.