Marketplaces

Retail verandert historisch gezien iedere 50 jaar. Vandaag de dag gaat het echter wel heel snel. Stenen retail heeft het niet makkelijk. Zonder dat veel mensen het door hebben rollen marketplaces als Amazon, Alibaba en Zalando de halve wereld op. Het zijn technologiebedrijven die alles van de klant weten. En het einde is nog lang niet in zicht. 9 van de 10 Amerikanen en Engelsen kopen bij Amazon, 37% bezoekt minder winkels, 45% van de Duitsers gebruikt Amazon als zoekmachine voor producten. Alibaba is een hoofdstuk apart, Singles day in 2018 met 25 miljard dollar omzet en 60 pop up stores. De Chinezen lopen voor op de Amerikanen met mobiel betalen en de integratie van bricks en clics. En Europa...? Voorlopig zijn we hekkesluiter.

Alibaba biedt de retailer inkoopmogelijkheden direct bij de fabrikant, coördineert bricks&clics en opent in Q1 2019 een eigen winkelcentrum. Op deze pagina zie je de Hema van Alibaba, de 4 minuten video toont de voorsprong van het concern op het Westen. En Ali komt er ook in Europa aan, daar laten deze beide artikelen geen onduidelijkheid over bestaan.

Marketplace wordt retailer, retailer wordt marketplace. Grenzen vervagen, symbiose is in ontwikkeling. Zalando koopt winkelketens. Amazon wordt retailer door bookstores te openen en Whole Foods te kopen. In 1 klap 450 winkels erbij, vanzelfsprekend volledig in de marketplace geïntegreerd. LaRedoute is retailer en stelt zijn webstore open als marketplace. Het is blurring in distributiemodellen. Click, reserve, collect en return wordt in de komende jaren gemeengoed. Hieronder zie je de video van de winkel die Amazon in september 2018 in New York opende, de 4-star store.

Er onstaan gemaksconcepten waar de consument via de smartphone koopt, de bestelde waar op een door haar gewenste plaats en tijdstip laat leveren. Retourneren kan eenvoudig via een DHL parcelshop, een Amazon pick up point, een PostNL retourpunt, of andere retourlocaties. Waar het artikel wordt gekocht maakt niet meer uit, waarnaar je het terugstuurt of terugbrengt ook niet meer. Gemak en topservice voor de klant, daar groeien we naar toe.

Grote merken ontkomen niet aan presence op Amazon, hier zie je een voorbeeld van Fendi. Ook Hugo Boss heeft er een filiaal. Amazon is nu al de grootste modeverkoper in Amerika, lees je hier. Of Europa volgt? Sylvie gelooft er wel in. Ook Gucci is 'gewoon' met een winkel op Tmall van Alibaba in China te koop. Scan de QR code rechtsonderin en je wordt naar de mobiele webstore geleid.

Filialisering op marketplaces

Deichmann, Hugo Boss, Inditex
De moeder van van Haren, Deichmann is met een filiaal op eBay gestart, zie je hier. Uiteindelijk is eBay net als Amazon en Zalando gewoon een voetgangerszone met traffic, ditmaal een virtuele. En je betaalt er ook huur, personeelskosten en gas, water, licht. Alleen de benaming van de kosten is ietsjes anders. En je krijgt een veelheid aan informatie via uitgebreide KPI rapportages. Hugo Boss heeft filialen op Amazon. En het Inditex merk Oysho op Zalando. Dat retailer ook tot marketplace verwordt zie je o.a. bij LaRedoute in Frankrijk. Wij kennen de weg naar deze marketplaces.

Alles is via het web te koop.

Of je nu een nieuwe Fiat 500 koopt, de handyman bestelt die je IKEA kast even in elkaar zet of de hele supermarkt van Wholefoods op Amazon bekijkt. Alles is via het web te koop. Maserati heeft op Tmall een eigen shop, bij de introductie waren de eerste 100 Maserati's in 18 seconden verkocht. Als je op de onderstaande afbeeldingen klijkt zie je de voorbeelden. Bij food even de code 10010 invullen en Amazon laat je haar rijke foodwereld zien.